Hånd

Utfordringer i hånd som tennisalbue, krokfinger og triggerfinger

Vi utreder mulige løsninger på utfordringer med hånd og arm som tennisalbue, krokfinger, triggerfinger, med mer. Hånden består av mange små knokler med flere små leddbånd mellom, hvor det kan oppstå smerter.

I tillegg er det flere sener, muskler og nerver hvor skader kan oppstå og man trenger behandling. Symptomene kan være nummenhet hender, låsninger i fingre og smerter.

Tennisalbue er en lidelse som gir smerter på utsiden av albuen, mens golfalbue gir typisk smerter på innsiden av albuen. Smertene oppstår gjerne som følge av overbelastning av senefestene i albuen, oftest som en følge av gjentatte, ensformige bevegelser uten tilstrekkelig hvile. Riktig trening i kombinasjon med støtteskinne på håndleddet er ofte den beste måten å bli kvitt smertene på ved en slik overbelastningstilstand. I noen tilfeller kan kortisoninjeksjon være et alternativ, eller operasjon.

Triggerfinger eller springfinger er en tilstand hvor en finger kan låse seg i bøyd stilling. Tilstanden kan være svært smertefull. Kan behandles med kortisoninjeksjon, alternativt en mindre operasjon i hånda hvor man spalter opp og lager plass slik at bøyesenen glir fritt.

Symptomene på karpaltunnelsyndrom er oftest nummenhet og smerter ut i tommel, pekefinger og langfinger, samt halve ringfinger. Typisk våkner pasienten om natten og må riste løs i hånda for å få liv i den. Noen pasienter har lett for å miste ting, da de har nedsatt kraft i de aktuelle fingrene.

Tilstanden kan behandles med nattskinne som holder håndleddet strakt og avlaster, eller med injeksjon med kortison.  Mange pasienter blir bra først etter en mindre operasjon i lokalbedøvelse hvor man lager plass for medianusnerven som er i klem.

Et synovialt ganglion er en ansamling av leddvæske som oftest er i relasjon til et ledd i hånd eller i fot. Ganglion kan også oppstå i forbindelse med en irritasjon i en seneskjede (tenosynovitt).

Tilstanden kan gå over av seg selv, alternativt kan man punktere ganglionet med en sprøyte og sette inn kortison. Ved operasjon av et ganglion fjernes cysten med selve ganglionet. Det er beskrevet en relativ høy tilbakefallsrate (residiv) både ved punksjon og ved operasjon.

I forlengelsen av tommelen mot håndroten er det et sadelledd. Det er svært hyppig å utvikle slitasje i dette leddet. Symptomene er smerter ved pinsettgrep, nedsatt styrke i tommelen. Diagnosen stilles ved en klinisk undersøkelse, samt ved røntgen og / eller MR bilde av hånda.

Behandlingen er primært en tommelskinne som stiver av og gir symptomlindring i kombinasjon med smertestillende medisiner.  Dersom skinnebehandling ikke gir nødvendig symptomlindring, kan en operasjon være aktuelt.

Ved operasjon fjerner man som oftest et bein i hånda som er i området hvor slitasjen sitter, alternativt gjøres et avstivende inngrep.